Fem markedsføringstrender å følge med på i 2024

Idet vi er l en ny æra innen markedsføring, har vi utforsket mulige trender i framtiden for å avdekke de fem trendene som mest sannsyelig vil påvirke det digitale landskapet i 2024. La oss dykke inn i hva fremtiden kan ha i vente for markedsførere:

1. Optimalisering for stemmesøk (VSO)

Hva er det?

Med den økende populariteten til stemmeassistenter (Siri, Alexa, Google, osv.), vil VSO være avgjørende. Ettersom flere brukere er avhengige av stemmekommandoer for å søke etter produkter, informasjon og tjenester, må merker og bedrifter tilpasse seg.

Hvordan vil det påvirke markedsførere?

Sosiale og digitale markedsførere bør vurdere å endre SEO (søkemotoroptimalisering), nøkkelord og innhold for naturlige språkmønstre, fremhevede utdrag og lokale søk for å generere synlighet i stemmesøk resultater.

2. Personliggjorte innholdsopplevelser

Hva er det?

I 2024 forventes hyper-personliggjøring å være i sentrum. Bedrifter og plattformer bruker avansert analyse, AI og maskinlæring for å levere individualisert innhold, produktforslag og tilbud. Merker og bedrifter må gå utover grunnleggende segmentering for alltid å tilby skreddersydd innhold gjennom alle markedsføringskontaktpunkter.

Hvordan vil det påvirke markedsførere?

Ved å utnytte data og AI kan markedsførere skape personlig innhold og tilbud som er skreddersydd for den enkelte kunde. Ved bruk av kundedata, maskinlæringsalgoritmer og anbefalingsmotorer kan man avdekke mønstre og trender i forbrukerpreferanser.

3. Sosial lytting

Hva er det?

Evaluering av kampanjeytelse har tradisjonelt vært avhengig av analyser. Men ettersom sosiale medier og merker utvikler seg, kan ikke sosiale medieanalyser fullt ut støtte merke initiativer. Overvåking og sosial lytting er prosessen med å hente data fra kundetilbakemeldinger, opplevelser og meninger, og svare gjennom merkevaren for å koble til og støtte den digitale kunden.

Hvordan vil det påvirke markedsførere?

Sosial lytting kan hjelpe markedsførere med å gjøre betydelige forbedringer i kundestøtte, markedsføringskampanjer og produkter.

4. UGC og mikro-influencere

Hva er det?

UGC (brukergenerert innhold) er innhold generert av kunder som deler sine opplevelser og blir merkevareforkjempere. Mikro-influencere: Bedrifter og merker pleide å utnytte influencere, men mangelen på autentisitet har styrt bedriftseiere i en annen retning.

Hvordan vil det påvirke markedsførere?

UGC er en kraftfull ressurs for merker som ønsker å utvide eller bygge sitt samfunn.

Konklusjon

Sosial og digital markedsføring fortsetter å skifte og utvikle seg. Ettersom den digitale sfæren utvikler seg, bør også din markedsføringsplan gjøre det. Hvilken ny strategi vil du vurdere å implementere i din egen, og hvilke nye strategier ser du blir populære i de kommende årene?

Relaterte Artikkler